RUPIČASTE NAOČARE





Rupičaste naočare potiču iz ajurvedskog sastava drevne indijske medicine pre mnogo godina. Bile su poznate i američkim Indijancima. Budući da je dohodovnije prodavati konvencionalne naočare, koje u stvari dovode do slabljenja očnog mišića i neprestane potrebe za nošenjem sve jačih naočara, rupičaste naočare nisu toliko zanimljive industriji naočara. Međutim, popularne su u Australiji i južnoj Africi, a odnedavno i u severnoj Evropi. 

Rupičaste naočare poboljšavaju koordinaciju između mozga i oka i pomažu očima naučiti fokusirati bez naočara. Nakon što su redovno vežbali svoje oči rupičastim naočarama 15 minuta dnevno, mnogi ljudi su spoznali da više ne trebaju nositi konvencionalne naočare. Ako se želi i ako nam je to ugodno, vreme nošenja naočara se može postepeno povećavati do jednog sata ili više, dnevno.

Preporučuje se, s ciljem vežbe očnih mišića, nositi naočare i van i unutra za, na primer, čitanje, gledanje televizije, itd. Budući da rupice smanjuju svetlo, možda će za nošenje u zatvorenom prostoru biti potrebno povećati osvetljenje. Ove naočare nisu namenjene za potpunu zamenu konvencionalnih naočara, jer su to, u stvari, naočare za vežbu, i na početku je pojava bola očnog mišića sasvim normalna. Stoga je važno da se oči ne naprežu korišćenjem naočara duže vreme, a da se pre toga nismo navikli na njih. Kontaktna sočiva se ne smeju nositi za vreme vežbe očiju rupičastim naočarama. Budući da smanjuju vidokrug, ne preporučuje se upotreba naočara za vreme upravljanja automobilom.

Sve više optičara i oftalmologa širom sveta pokazuje zanimanje za rupičaste naočare. Poboljšanje vida za vreme nošenja rupičastih naočara se već dugo ceni (u stvari, princip rupica je osnova za neke testove vida). Sve više se prepoznaje, odnedavno, dugotrajno poboljšanje vida kao rezultat nošenja rupičastih naočara.
"Rupičaste naočare omogućuju ljudima da vide objekte pomicanjem oka. Rupice osiguravaju neograničenu dubinu fokusa tako da čak i kada oko ne fokusira ispravno, objekti će se pojaviti kao da su u fokusu. Važno je da one eliminišu raspršavanje svetlosti na rožnjači i stoga poboljšavaju vid. Za ove naočare se može zaključiti, nakon mnogo ispitivanja, da pomažu u određenim slučajevima manjkavog vida. Nemaju nikakvih neželjenih propratnih pojava."
Dr. Joseph I. Pascal, direktor očnog odeljenja Poliklinike u Stuyvesantu, SAD

TEORIJA DELOVANJA

Poteškoće u fokusiranju nastaju kada se slika stvara u oku ispred rožnjače (kratkovidost) ili iza nje (dalekovidnost). Stoga, od svake tačke slike nastaje tzv. nejasni krug. Konvencionalna sočiva se upotrebljavaju za dovođenje slike na rožnjaču da bi se jasno videlo. Ovo praktično ohrabruje lenjost očnog mišića i s vremenom su potrebne sve jače naočare da bi se održao vid. Dovođenjem niza rupica ispred oka smanjuje se efektivni otvor oka (od onog određenog zenicom oka na veličinu rupice ispred oka). Tako se srazmerno smanjuje veličina nejasnog kruga (to je isto kao i povećanje dubine fokusa kamere zaustavljajući sočiva). Premda to objašnjava poboljšanje vida za vreme nošenja rupičastih naočara, to ne vredi za poboljšanje vida nakon određenog vremena redovnih vežbi naočarama. Smanjena veličina nejasnog kruga se dovodi unutar opsega mehanizma za fokusiranje oka koje tada može dovesti sliku u savršeni fokus i time ponovo naučiti kako fokusirati na daljinu.

Činjenica da rupičaste naočare pomažu fokusiranju se može korisno primeniti za smanjenje naprezanja očiju. Iskustva pokazuju da rupičaste naočare smanjuju naprezanje očiju i glavobolje kod ljudi koji se bave radom u zatvorenom prostoru ili provode mnogo vremena ispred televizora i kompjutera. Ljudi s normalnim vidom mogu nositi naočare neodređeno vreme. Preporučuje se da ljudi sa slabom mogućnošću fokusiranja, koji žele nositi rupičaste naočare duže vreme, to učine postepeno povećavajući vreme upotrebe, jer će njihove oči u suprotnom osetiti određenu neudobnost. Premda zdrav razum sugeriše da je pogoršanje vida rezultat procesa starenja ili psiholoških poremećaja, izgleda da jednom kada se prekine taj začarani krug recepata za sve jače naočare, postaje moguće oporaviti deo, ako ne i potpuno, fleksibilnost mehanizma fokusiranja.

Kod kojih bolesti očiju pomažu rupičaste naočare?

Rupičaste naočare pomažu kod kratkovidosti, dalekovidosti, astigmatizma, staračke dalekovidosti, hiperosetljivosti na svetlo i prevencija/olakšanje kod naprezanja očiju ili glavobolja uzrokovane dugotrajnim radom ispred monitora. Osim toga, vrlo su korisne u situacijama gde se zamagljuju konvencionalne naočare (npr. za vreme kuvanja ili kupanja).

PRAKTIČNA PRIMENA

Kako upotrebiti Veda Vision - rupičaste naočare?

- Zapamtite da je ovo novo iskustvo za Vaše oči, te im je prvi put zbog rupica potrebno nekoliko minuta da se prilagode. 
- Nosite Veda Vision - rupičaste naočare svaki dan počevši s 15 min. pa do 2-3 sata dok čitate, pišete ili posmatrate. 
- Vežbajte oči Veda Vision - rupičastim naočarama minimalno 6 nedelja. 
- Nosite Veda Vision - rupičaste naočare za vreme čitanja, pisanja, gledanja TV-a ili u bioskopu, u šetnji ili razgledavanju znamenitosti. 
- Pokušajte nositi Veda Vision - rupičaste naočare što duže i izbegavajte nositi Vaše naočare što više možete. 
- Kada ne možete bez naočara, stavite rupičaste naočare koje će ojačati Vaše oči. 
- Vežbajte Vaše oči, često trepćite kod svake stranice i gledajte u daljinu da biste poboljšali Vašu sposobnost fokusiranja blizu i daleko. 
- Koristite naočare za gledanje na daleko, pa posle blizu. 
- Nemojte nositi obične sunčane naočare koje zatamnjuju svetlo, pa zenice brzo postaju zavisne. 
- Smanjite zavisnost o bilo kakvim naočarama. Nemojte ih nositi posle ustajanja i pre leganja u krevet što duže možete. 
- Ustanite rano ujutro i temeljno isperite Vaše oči svežom vodom.

Kada se naočare ne bi trebale nositi?

- Za vreme vožnje, osim ako ste putnik. 
- Nikada ih ne nosite preko Vaših naočara. 
- Ne nosite ih za vreme trčanja ili igre ili za vreme rada s opasnim mašinama. 
- Ne koristite tuđe naočare. Nosite uvek svoje.

Rupičaste naočare kao sunčane naočare 

Rupičaste naočare se mogu koristiti i kao sunčane naočare s dodatnim svojstvom propuštanja onih talasnih dužina svetlosti neophodnih za ispravno funkcionisanje timusne (grudne) žlezde. Konvencionalne i sunčane naočare sprečavaju prolaz tih talasnih dužina i time slabe imunitet organizma. Budući da rupičaste naočare smanjuju ukupnu količinu svetla koja dolazi do očiju, one takođe smanjuju količinu štetnih talasa.

VEŽBE ZA OČI 

Ove se vežbe mogu raditi u bilo koje vreme i na bilo kom mestu. Sedite prekrštenih nogu na pod i stavite ruke na kolena. Ako sedite u fotelji, onda neka ona bude tvrda jer će vam inače biti teško ravno sedeti. Opustite celo telo i proverite da li su vam leđa uspravna, da li su vam ruke na kolenima, da li je telo opušteno, glava uspravna. U takvom položaju trebate izvoditi vežbe. Celokupno telo osim očiju treba biti nepomično. Očima pogledajte prema gore i pronađite jednu tačku koju jasno vidite, bez napora i pomicanja glave. Kad radite sledeće vežbe, uvek gledajte u tu tačku. Potom pogledajte dole u jednu tačku na podu koju možete jasno videti. Kod određenih vežbi gledajte u tu donju tačku. Disanje treba biti normalno.

TEHNIKE

I.
a) Podignite oči da vidite izabranu gornju tačku. 
b) Spustite oči da pogledate donju tačku. 
To ponovite 4 puta. Više puta trepnite, zatim zatvorite oči i za trenutak se opustite. 

II. 
Isto kao i pod I. Samo se tačke gledanja trebaju nalaziti levo i desno. Tačke se moraju nalaziti u visini očiju. Za orijentaciju možete držati na obe strane u visini očiju prst ili dve olovke, koje jasno i bez napora vidite kada oči pomičete levo i desno. 

III. 
Sada izaberite dve tačke koje možete videti u desnom i levom očnom uglu kada gledate gore i još dve koje možete videti u desnom i levom uglu kada gledate dole tako da napola zatvorite oči. Imajte na umu da je potrebno ostati u prvobitnom položaju (uspravna leđa, ruke na kolenima i nepomična glava). Gledajte u odabranu tačku gore u desnom očnom uglu, onda u tačku dole u levom. Ponovite to 4 puta. Trepnite više puta, zatvorite oči i opustite se. Sada napravite tu istu vežbu samo obrnuto, prvo gore levo onda dole desno. Isto 4 puta, trepnite par puta, zatvorite oči i opustite se.









1 коментар: